Update 6: De aanpassingen

16 november 2020

Het amendement bij de niet-WMO aanvraag van de COPIED studie

De aanpassingen

Je onderzoeksopzet kan nog zo goed uitgedacht zijn, soms kom je er onderweg toch achter dat je iets wilt aanpassen. Zo ook in het COPIED onderzoek.

Al pratend met het onderzoeksteam leek het zinvol om al voor de focusgroep bijeenkomsten cassusen bij de deelnemers op te halen. Na de intake en voor de focusgroep bijeenkomst vindt er dan nog een telefoongesprek plaats waarin we alvast informatie inwinnen over de ervaringen van de deelnemer met cognitieve obstakels en omwegen. Dit telefoongesprek maakte geen deel uit van de vorige versie van het onderzoeksprotocol.

Deze extra dataverzamelingsstap stelt ons in staat casussen voor te selecteren die alle vier de kwadranten van de PRPP beslaan. We hopen door deze voorselectie tijdens de focusgroep bijeenkomst zelf gerichter in te kunnen gaan op wat voor de mensen de belangrijkste obstakels en omwegen zijn. Al was het maar omdat de deelnemers via het telefoongesprek al een warming up gehad hebben in het nadenken hierover. 

De consequenties

Een aanpassing is zo bedacht. Maar wat betekent dit voor het onderzoeksdossier en de niet-WMO verklaring die we op zak hebben? Moeten we het dossier opnieuw indienen bij de Commissie Mensgebonden Onderzoek (CMO) van het Radboudumc, vroegen we ons af? Als we de informatie erop naslaan, lijkt dat niet te hoeven. Toch bel ik voor de zekerheid de CMO even op en zij zeggen: 

Het is niet verplicht, maar we hebben het wel graag want dan is het dossier compleet.

CMO Radboudumc

En daar ben ik het van harte mee eens, dus dienden we ons amendement, gewijzigde onderzoeksprotocol en de gewijzigde informatiebrief op 16 november in bij het CMO. Dat is zinvol, al was het maar omdat we daarmee voor onszelf goed op een rijtje hebben wat er allemaal anders moet. Het belangrijkste is dat de onderzoeksdeelnemers meteen na de intake een toestemmingsverklaring moeten tekenen. Anders mogen we de gegevens die we tijdens het telefoongesprek dat volgt tenslotte niet gebruiken en verwerken.

We zijn nu bijna klaar met opwarmen en kunnen door naar de volgende fase: werven van deelnemers voor de focusgroep bijeenkomsten.

Marina

Update 6: De aanpassingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schuiven naar boven